Meny
Elfag-bil med åpne dører står parkert utenfor hjemmet der arbeidet skal gjøres.
  • Hjemmelading fra Elfag

Slik monterer vi elbilladeren din

Publisert 13. juni 2021 | Oppdatert 12. oktober 2022

Vil du velge selv når elbilen skal lades? Å montere elbillader hjemme har blitt mer og mer vanlig de siste årene. Vi ble med Espen Ekelund på jobb da han monterte elbillader hos en kunde i Spikkestad.

Klokken er åtte, og Espen Ekelund i Elfag-bedriften Askestad-Aas har akkurat ankommet jobb. Dagens første arbeidsoppgave er montering av elbillader hos en kunde i Spikkestad.

Da Ekelund selv tok fagbrev, var ikke montering av hjemmelader særlig utbredt. Nå er det derimot blitt en viktig del av arbeidsuken hans, og det bare i løpet av hans første fem år som elektriker.

Det er over 3000 offentlige elbilladere i Norge, men private ladere begynner å bli mer og mer vanlig, ettersom flere skaffer seg elbiler og hybridbiler.

– Hjemmelading er den billigste, enkleste og tryggeste løsningen for alle. Da slipper man både risikoen ved å bruke stikkontakt – samt planleggingen, køen og ventingen ved offentlige ladestasjoner, sier Ekelund.

«Dette er det jeg liker best med serviceyrket, at jeg kan jobbe sammen med kunden, gjøre de fornøyde og finne de beste løsningene.»
Elektriker Espen ser i kameraet mens han finner verktøy i arbeidsbilen.
LOKAL MONTØR: Espen Ekelund monterer elbilladere hver uke på jobb for Elfag-bedriften Askestad-Aas.

Vurderinger og råd fra kunnskapsrike elektrikere

Først i prosessen vurderer Espen forholdene. Han går gjennom prosessen med kunden, og sammen blir de enige om hva som er mest praktisk for kunden og hva som er mulig å gjennomføre for elektrikeren.

Ekelund forteller videre at en stor del av utfordringen er at alle hjem er ulike, og at det derfor er vanskelig å planlegge på forhånd hvordan resultatet blir.

– Noen ganger kan det være komplisert, fordi man har forskjellige føringsveier. Ofte vil kunder ha elbilladere installert i garasjen, og da kan det hende man må grave ned rør eller kabler – eller finne alternative føringsveier, sier han, og fortsetter.

– Samtidig gjør det jobben spennende. Dette er jo det jeg liker best med serviceyrket, at jeg kan jobbe sammen med kunden, gjøre de fornøyde ved å finne de beste løsningene.

Elektrikeren lener seg inn mot elbilladeren på veggen og markerer punkter der den skal skrus fast på veggen.
VELGE SELV: Med elbillader rett utenfor inngangsdøra ligger alt til rette for rask og effektiv lading for bileieren.

I Spikkestad vil kunden ha elbilladeren montert på veggen i innkjørselen, rett utenfor inngangsdøra. Etter å ha målt, boret seg gjennom veggen og montert boksen, skal elbilladeren kobles på det lokale strømnettet i huset.

Elektriker Ekelund trekker kablene fra ladeboksen utendørs, gjennom veggen i gangen og videre inn i boligen, før den til slutt blir koblet til sikringsboksen. Her får kontakten en egen kurs og jordfeilbryter, slik at man alltid kan lade trygt.

Les mer: Dette bør du vite om elbil-lader.

Elfag-bil med åpne dører står parkert utenfor hjemmet der arbeidet skal gjøres.
LADESTASJON UNDER TAK: Elbilladeren fungerer i all slags vær. Det foreligger et generelt råd om å ikke lade ved lyn og torden, selv med overspenningsvern installert. Foto: Andrine Davidsen
Elektrikeren sitter på huk og holder kabler som skal monteres inn i veggen mens han ser i kameraet.
INNENDØRSARBEID: Etter at elbilladeren er montert ute må den kobles på strømnettet

Billigere og bedre

Normalt koster det mellom 15 000 og 20 000 kroner for en ferdig montert hjemmelader, avhengig av effekt, monteringssted og tilstanden til anlegget. Prisen per lading blir billigere enn på offentlige ladestasjoner, men avhenger av størrelsen på bilens batteri.

– Du kan alltid spørre elektrikeren din hvilken elbillader du bør bruke, så vil vi anbefale den laderen som passer bilen din og gi råd ut ifra vår tidligere erfaring, sier Ekelund.

Behov for hjemmelader?