Meny

Elektro-Sivert og Onninen renoverer Skimuseet

Publisert 02. februar 2024 | Oppdatert 05. februar 2024

Holmenkollens ikoniske Skimuseum har gjennomgått en omfattende rehabilitering i forbindelse med sitt 100-årsjubileum. Elfag-bedriften Elektro-Sivert Installasjon AS har gjennomført det elektriske arbeidet med Veidekke som totalentreprenør, og Onninen som grossistpartner.

STORT PROSJEKT: Prosjektleder Marius Løkken og arbeidsleder/BAS for elektro Ståle Viksløkken i Elektro-Sivert Installasjon AS.

Skimuseet i Holmenkollen er et av Norges mest ikoniske kulturbygg, og i forbindelse med 100-årsjubileet har det gjennomgått en stor rehabilitering.

Det nyrenoverte museet som er designet av Snøhetta, åpnet dørene 2. desember. Det har blant annet fått et helt nytt inngangsparti og en utvidelse foran det originale inngangsområdet.

Elektro-Sivert Installasjon AS, som er en del av elektrikerkjeden Elfag, har spilt en nøkkelrolle i dette prosjektet, hvor flere unike elementer som hedrer Norges skihistorie har blitt integrert. Blant annet er inngangspartiet dekket av treplanker, inspirert av det opprinnelige materialet for ski, og det er installert spesialblåste lamper fra Hadeland Glassverk som består av samme type glass som ble brukt i OL i Oslo i 1952.

– Det har vært veldig morsomt å få jobbe med dette prosjektet. Nå er dette kanskje en av Oslos mest historiske kulturbygninger med detaljer som har en verdi for både denne og kommende generasjoner, sier prosjektleder Marius Løkken i Elektro-Sivert Installasjon AS.

Elektriker monterer LED-lister
LED-belysning: Elektrikerne fra Elektro-Sivert monterer LED-lister og LED-plater.

Omfattende prosjekt

Etter at Elektro-Sivert sikret seg millionprosjektet med ansvar for det elektriske arbeidet i det nye museet, har en dedikert stab med elektrikere stått på for å montere belysning. Det er montert blant annet LED-striper, skinnesystemer, rektangulære innfelte downlights, LED-paneler og spesialbelysning valgt ut av Snøhetta og Skiforeningen. All belysning styres av et nytt KNX styresystem som er integrert mot systemet skiforeningen bruker inne i selve utstillingen.

– Vi startet å jobbe på dette prosjektet i februar. Vi startet med fire mann, men skalerte opp til ti elektrikere som sto på og monterne belysning fra morgen til kveld frem mot åpningen. Deretter hadde vi mellom to og fire gående for sluttføring av de siste detaljene, sier Løkken.

Elektro-Sivert valgte å benytte seg av Onninen som eneste grossist, som har håndtert all bestilling og levering av belysning- og installasjonsmateriell til prosjektet i Holmenkollen.

– Grunnen til at vi valgte å gjøre det slik, er at de er helt suverene på leveranse og logistikk. De kommer med sjåfører som vet hvordan ting fungerer, og det gjør arbeidet mye lettere for oss, sier Løkken.

 

Relasjoner og kommunikasjon

Enhver stor rehabilitering bringer med seg utfordringer, og Skimuseets prosjekt var intet unntak.

– Med et prosjekt i denne skalaen er det uunngåelig at det oppstår noen hindringer. Da har det vært viktig at alle parter er tilpasningsdyktige og løsningsorienterte, sier Løkken.

Salgsansvarlig i Onninen, Ståle Åsheim, understreker betydningen av god dialog og godt samarbeid mellom partene.

– Vi har jobbet sammen med Elektro-Sivert i veldig mange år. Gode relasjoner og kommunikasjon har vært en viktig suksessfaktor i dette prosjektet som involverer mange forskjellige lysleverandører og spesialbelysning, sier han.

– Vi jobbet tett sammen med Elektro-Sivert for å finne løsninger når det oppstod utfordringer. God kommunikasjon er avgjørende i omfattende prosjekter som dette, sier Åsheim.

Blå takbelysning
Skimuseet etter nyåpningen. Foto: Christian Haukeli / Skimuseet
Belysning over kafeen.
Foto: Christian Haukeli / Skimuseet
Innendørs belysning
Foto: Christian Haukeli / Skimuseet

Samarbeid internt og eksternt

Ved siden av samarbeidet mellom Onninen og Elektro-Sivert, har det vært viktig med en god dialog med de ulike leverandørene. I tillegg har mange avdelinger internt i Onninen vært involvert.

– Prosjektet har involvert mange avdelinger og funksjoner, fra innkjøp og logistikk til salg og kundeansvar. Vi har spilt hverandre gode internt ved hjelp av god kommunikasjon, sier Åsheim.

– Det har vært viktig og strekke ut en hånd når det dukker opp utfordringer, i stedet for å bli irritert. Dette gjelder både internt og ut mot leverandører og samarbeidspartnere, sier han.