Finn elektriker

Trenger du hjelp?

Meny
Elfag logo

Lading

Norge er i verdensteten når det gjelder antall elbiler som ruller rundt på veiene. Årsaken ligger i miljøgevinsten kombinert med støtteordninger fra statens side, og fra år til år blir batterikapasiteten bedre og bedre. Rekkeviddeangst er snart et problem av fortiden.

Elbiler er ofte proppfulle av moderne teknologi, og tanken på å aldri fylle bensin eller diesel igjen er forlokkende for mange. Samtidig trenger fremdeles bilene energi, som du henter fra strømnettet. Selve prosessen er like enkel som å lade opp mobiltelefonen din, men det er likevel et par ting å notere seg. For det første finnes det forskjellige typer ladere.

Lading med ”vanlig” kabel

Alle elbiler leveres med en ordinær ladekabel, med et helt vanlig støpsel som passer i stikkontaktene du har hjemme. På fagspråket kalles denne standarden Schuko. For å redusere faren for varmegang anbefaler imidlertid Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) at kontakten du skal bruke til lading er sikret med maks 10 ampere. Dette reduserer effekten til 2,3kW og dermed økes tiden det tar å lade opp bilen. Videre anbefaler de å bruke en egen kurs kun til elbilladingen, som man har en egen jordfeilbryter på. Aller helst burde man imidlertid gå til anskaffelse av en fastmontert hjemmelader.

Hjemmelading med Type 2-kontakt

Ved siden av de ordinære kablene er det nemlig blitt utviklet kraftigere kontakter for mer effektiv lading av elbilene. Dagens standardkontakt for dette kalles en Type 2-kontakt, og hvis ikke bilen leveres med en slik i utgangspunktet finnes den som ekstrautstyr. Type 2-kontakten omtales ofte som ”den nye elbilkontakten” ettersom planen er at denne skal ta over for lading med ordinære kabler.

Fordelen med Type 2-kontakten er at den er mer avansert, mer robust og kan håndtere langt høyere effekt enn 2,3kW. Avhengig av bilen din kan man oppnå en effekt på opptil 22kW (forutsetter 400V/32A-kurs), og dermed lade vesentlig raskere. Derfor er det en god og anbefalt investering for alle å montere en stasjon for hjemmelading i garasjen eller ved fast parkeringsplass.

Må monteres av elektriker

Ladestasjoner skal installeres av en autorisert elektriker, og ferdig montert havner prisen normalt på mellom 10-15 000 kroner. Det er altså snakk om en forholdsvis stor investering, men den er nødvendig for å gjøre elbilen til et attraktivt alternativt til bensin- og dieselbiler. Ettersom du ikke må kjøpe drivstoff er kostnadene ved en elbil lave og har du en Type 2-lader har du fortsatt den samme fleksibiliteten som før. Hvis man setter bilen til lading på natten vil de aller fleste ha tilstrekkelig med batterikapasitet til hverdagsbruk.

Elfag-elektrikere har naturligvis sansen for elbiler, og de hjelper deg gjerne med å legge opp kurs og installere din hjemmelader der elbilen står parkert. For å oppnå maksimal effekt i Type 2-kontakten er det en forutsetning at kursen ladeuttaket er lagt på leverer nok strøm, og at elbilen har støtte for rask lading. Dette kan også din Elfag-elektriker hjelpe deg med å undersøke.

Hva om jeg skal på langtur?

Såkalt ”rekkeviddeangst”, altså frykten for at en elbil ikke har kapasitet nok til langturer, blir ofte trukket frem som en av de få baksidene ved elbiler. Her er det gjort store fremskritt de siste årene, og selv i tøffe, norske forhold klarer en typisk ny elbil nå å levere mellom 75 og 150 km kjøring for hver lading. I tillegg vokser nettverket av ladestasjoner i Norge med rekordfart.

Tar man en titt på kartet på elbil.no ser man at det finnes tusenvis av offentlig tilgjengelige ladepunkter i Norge. Disse er for det meste gratis å bruke, og utstyrt med vanlig stikkontakt. Veldig mange har også Type 2-kontakt, og med ladenøkkel (for punkter med vanlig kontakt) og ladebrikke (for Type 2-kontakter) fra Elbilforeningen får man tilgang til alle sammen. Det eneste du trenger er en ladekabel med Type 2-kontakt i den ene enden, som du kobler til uttaket, og en tilpasset kontakt for din bil i den andre enden. Disse låses fast mens bilen lader.

Du finner en oversikt over hvilke kontakter de ulike elbilmodellene har hos Elbilforeningen, men trenden er nå at nesten samtlige biler har støtte for Type 2. Dette for å gi sjåføren så mange lademuligheter som mulig.

Til slutt har vi hurtiglading

Ladebrikken til elbilforeningen lar deg også benytte hundrevis av hurtigladere på kryss og tvers av landet vårt. Ved normal sommertemperatur kan en hurtiglader fylle opp batteriet på en typisk elbil på ca. 30 minutter (0-80%). Hurtigladerne er dermed elbilens svar på en bensinstasjon, og det er opprettet et kart som viser alle hurtigladerne i hele Norden. Med en topp moderne elbil er det mulig å oppnå en ladeeffekt på hele 43-50kW fra en hurtiglader, og har du Tesla kan du også bruke det amerikanske selskapets eget nettverk av såkalte ”superchargers” (90-120kW). Disse er gratis hvis du først har kjøpt deg en Tesla. Priser for øvrige hurtigladere finner du hos Norsk elbilforening.