Finn elektriker

Trenger du hjelp?

Meny
Elfag logo

Derfor burde du prøve elsykkel!

Sykler med drahjelp har tatt Norge med storm. Har du prøvd ennå?

Derfor burde du prøve en elsykkel

Som et alternativ til bilen kan sykkelen noen ganger fungere. Andre ganger blir sykling for tungvint, fordi avstanden er for lang, man blir svett og så videre. Med en elsykkel tilgjengelig kan du neppe kutte ut bilen helt, men du får et alternativ som er langt mer fleksibelt.

Den store fordelen til elsykkelen ligger i navnet. Sykkelen er utstyrt med en el-motor, som hjelper til slik at du ikke trenger å tråkke på langt nær like mye. Derfor kalles den ofte en hjelpemotor. Du må fortsatt tråkke noe selv, men sammenlignet med en vanlig sykkel føles elsykkelen veldig lett. Motbakkene blir plutselig slakere, og avstandene kortere. En typisk reaksjon etter første test av en elsykkel, er at forskjellen var større enn man trodde på forhånd.

Noen fordeler med elsykkel:

  • Vesentlig billigere i drift enn en bil.
  • Man slipper å sitte i kø!
  • Man sparer penger man ellers ville brukt på drivstoff eller bussbillett.
  • Det er sunt å bevege på kroppen.
  • Elsykkelen er enkel og rimelig å vedlikeholde.

Hvor langt kan man sykle?

Avstanden du kan sykle før drahjelpen forsvinner, er avhengig av en rekke faktorer. Hvor hardt du trår selv har betydning, og det samme har terrenget. I tillegg spiller det naturligvis en rolle hvor kraftig batteriet til sykkelen er. Under typiske forhold med typisk bruk kan man imidlertid regne med en rekkevidde på mellom 40-60 km for en gjennomsnittlig elsykkel.

Øvre grense for spenning på batteriet er 48 volt, og motoren kan maksimalt produsere 250 watt kontinuerlig. Med kontinuerligmener man effekten som motoren leverer over tid, da det er tillatt å produsere og programmere motorer som gir ekstra effekt i korte doser. Dette ekstraeffekten kan gi deg litt ekstra hjelp for eksempel ved igangsetting eller i bratte motbakker.

Et annet krav til motoren er at drahjelpen kuttes når hastigheten passerer 25 km/t, så man kan ikke bruke en elsykkel til kappkjøre med bilene.

Hvor mye koster en elsykkel?

Det selges elsykler med priser helt ned i 6000 kr. Disse er imidlertid å anse som de aller billigste modellene, og brorparten av elsykkelparken ligger i sjiktet mellom 15 og 30 000 kr. Som med andre sykler blir kvaliteten bedre når du investerer et høyere beløp, ikke bare med tanke på motor og batteri, men også øvrige deler som bremser, ramme og liknende.

Hvor sitter motoren og batteriet?

Plassering av batteriet er som regel inni sykkelrammen, der man ofte har en flaskeholder på en tråsykkel. Noen modeller har imidlertid økt avstanden mellom rammen og bakhjulet, slik at batteriet får plass der. En annen mulighet er batteri montert som et bagasjebrett.

Selve motoren varierer også i plassering. Noen modeller har motoren montert på  forhjulet, mens andre har den montert på bakhjulet. Et siste alternativ er motor montert ved selve kranken pedalene er festet i.

Trenger jeg ansvarsforsikring?

Det stilles ikke noe krav til å tegne egen forsikring ved kjøp av elsykkel, da forsikringsbransjen anser elsykler som en vanlig sykkel. Litt avhengig av avtalevilkårene dine kan en elsykkel være dekket av innbo- eller reiseforsikringen din.

Husk sikkerheten!

Med en elsykkel er du like sårbar som på en vanlig sykkel og ofte er farten høyere. Det er viktig å følge trafikkreglene og vise forsiktighet. I tillegg bør man ha respekt for energien som ligger lagret i batteriet. Normalt er det snakk om kraftige lithium-batterier, og ved feil på batteri eller lader kan det oppstå overopphetning og brann. Derfor bør man koble fra laderen når batteriet er fullladet, eller eventuelt bruke en stikkontakt med tidsur. Unngå også å lade over natten mens du sover, og lad heller sykkelen under oppsyn.  Da kan du tidsnok ta grep dersom noe skulle skje. Og bruk for all del hjelm!